
10 Media in North Africa: the Case of 
Egypt 
 
Lourdes Pullicino 
 
 

In May 2011, Freedom House issued a press release 
announcing the findings of a survey recording the state of media 
freedom worldwide. It reported that the number of people 
worldwide with access to free and independent media had declined 
to its lowest level in over a decade.1 The survey recorded a 
substantial deterioration in the Middle East and North Africa 
region. In this region, Egypt suffered the greatest set-back, 
slipping into the Not Free category in 2010 as a result of a severe 
crackdown preceding the November 2010 parliamentary elections. 
In Tunisia, traditional media were also censored and tightly 
controlled by government while internet restriction increased 
extensively in 2009 and 2010 as Tunisians sought to use it as an 
alternative field for public debate.2 Furthermore Libya was 
included in the report as one of the world’s worst ten countries 
where independent media are considered either non-existent or 
barely able to operate and where dissent is crushed through 
imprisonment, torture and other forms of repression.3  

 
The United Nations Development Programme’s (UNDP) Arab 

Knowledge Report published in 2009 corroborates these findings 
and view the prospects of a dynamic, free space for freedom of 
thought and expression in Arab states as particularly dismal. 

                                                 
1 Freedom House, (2011): World Freedom Report, Press Release dated May 2, 
2011. The report assessed 196 countries and territories during 2010 and found 
that only one in six people live in countries with a press that is designated Free. 
The Freedom of the Press index assesses the degree of print, broadcast and 
internet freedom in every country, analyzing the events and developments of 
each calendar year. 
2 Freedom House (2011): World Freedom Report 2011. Available at: 
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2011.  
3 Ibid. 

 177 



Apart from the proliferation of Arab satellite channels and 
Internet blogs, which have provided a safety valve for a noticeable 
upsurge in activity by the region’s youth, the outlook for freedom 
of thought and expression remains gloomy. Some Arab 
governments have imposed restrictions on Arab satellite 
broadcasting. Additional broadcasting and media legislation and 
laws have been enacted which have strengthened governments’ 
grip on the media, press, journalists, internet blogs and bloggers, 
as well as intellectuals. Most media and knowledge-diffusion 
mechanisms remain state-owned and operate alongside a limited 
number of large media and entertainment companies transmitting 
to the Arab countries from the Gulf or from outside the region.4  

 
This paper will argue that the events that unfolded in these 

countries since 17th December 2010 when an unemployed fruit 
vendor, Mohamed Bouazizi set himself on fire to protest against 
corruption were directly impacted by the muzzling of the media 
and were to a large extent enabled by the online space available to 
the protagonists of the uprisings. It hopes to demonstrate however 
that the rumblings for change can be discerned much earlier, in the 
diffusion of satellite station networks which have, in the past 
years, convulsed the media scene and brought to the Arab street 
new content that allowed it to consume and evaluate some of the 
democratic norms available to others. 

 
The final push towards the dynamic events may be attributed to 

a coalescing of a number of factors which social media in 
particular exposed and which other media latched on to and 
released to a wider audience. The deep concerns with governance 
however, from aging leaders to corrupt and ineffectual regimes 
coupled with a more educated, unemployed and disaffected youth 
suggest that the tally for pushing for regime change was high in all 

                                                 
4 Mohammed bin Rashid Al Maktoum Foundation; United Nations Development 
Programme, 2010: Arab Knowledge Report 2009, Towards Productive 
Intercommunication for Knowledge. Available at: 
http://www.mbrfoundation.ae/English/Documents/AKR-2009-En/AKR-
English.pdf: 22. 

 178

http://www.mbrfoundation.ae/English/Documents/AKR-2009-En/AKR-English.pdf
http://www.mbrfoundation.ae/English/Documents/AKR-2009-En/AKR-English.pdf


of these countries. In the final analysis, this story is the compelling 
narrative of the pushing of boundaries, the attempts at its reversals 
and the determination not to let that happen. It is also an account 
of how, in coming to the tipping point, online space crossed over 
to real space, maintaining its online toolkit to be deployed 
effectively for mobilization and information sharing.  

 
For a number of reasons including a more dynamic media 

environment notwithstanding punishing restrictions, this paper 
will focus exclusively on Egypt. Egypt has also the largest 
population of the Arab states facing uprisings with a population of 
over 80 million, one third of which is between 15 and 29 of age.  

 
The paper will attempt to address some of the most pertinent 

questions involving traditional and social media in Egypt. What 
has the media thrown into the mix of these popular revolutions? 
Have journalists and bloggers featured in setting the stage for the 
uprisings and if so, how has this come about? What role did they 
play throughout the days that Tahrir Square swelled with 
Egyptians from all walks of life culminating in the ouster of 
President Mubarak? How, if at all, has media space changed in the 
months following that pivotal event?   
 
 
I. Media Landscape in Egypt 
 

The country had a tradition of open media dating back to the 
end of the 19th century and extending to the Nasser revolution 
when newspapers provided platforms for writers and thinkers as 
Egypt grappled with foreign occupation.5 The partisan press also 
knows its beginnings to this period with the introduction of 
leading daily newspapers, cinema and radio leading to a highly 
dynamic, pluralistic and vibrant media environment. With the 
1952 revolution and independence this paradigm was replaced by 

                                                 
5 Khamis, Sahar, 2011: “The Transformative Egyptian Media Landscape: 
Changes, Challenges and Comparative Perspectives”, in: International Journal of 
Communications, 5:1159-1177. 

 179 



a restrictive environment as newspapers were closed down or were 
crushed under the heavy financial fines imposed on them and the 
imprisonment of journalists started in earnest. With Sadat’s 
coming to power in 1970, an era of ambivalence towards the press 
and freedom of speech was ushered which still persists today.6  
 
 
A. Print Media 

 
Egypt has a flourishing print media with some of the oldest and 

most widely read newspapers in the world. More than five 
hundred newspapers are published in the country and Egyptian 
print media is diversified in terms of content and ownership and 
includes governmental, partisan and independent newspapers.7 
Newspaper circulation is however hampered by an illiteracy rate 
of anywhere between 22 to 28 percent. 

 
The High Press Council which is headed by the President 

issues licenses for newspaper ownership which is restricted to 
public or private legal entities, corporate bodies and political 
parties. An individual may not own more than ten percent of a 
newspaper.  

 
Of the state owned newspapers, the most important dailies are 

Al-Ahram (The Pyramids), Al-Akhbar (The News) and Al 
Goumhurya (The Republic). The editors of these newspapers are 
appointed by the President through a recommendation of the High 
Council of the Press and loyalty of employees is essentially to 
government. Newspapers like Al-Ahrar (The Free), AlWafd (The 
Delegation) and Al-Ghad (Tomorrow) which are published by 
political parties tend to enjoy little freedom from censorship and 
are viewed with some skepticism by Egyptians. Indeed, according 

                                                 
6 Rugh, William A., 2004: Arab mass media: Newspapers, radio, and television 
in Arab politics (Westport, Connecticut: Praeger): 4. 
7 Allam, Rasha (2010, November 8). Media Landscape: Egypt. European 
Journalism Centre.  Available at: 
http://www.ejc.net/media_landscape/article/egypt/. 

 180

http://www.ejc.net/media_landscape/article/egypt/


to Mirette Mabrouk these papers do not have a particularly great 
reputation with readers because of their partisanship and their 
tendency to be fairly strident.8   

 
There are also independent newspapers which struggle against 

heavy censorship and constant harassment but which nonetheless 
have been tolerated in the past decade by the state. These 
newspapers have been highly successful due to excellent 
newsgathering and professional reporting and by virtue of the 
critical opinions expressed on government performance on many 
fronts. Of these the dailies Al Masry-Al Joum (The Egyptian 
Today) which was formed in 2004 and Nahdet Misr (Egypt 
Awakening) have thrived and eaten into the circulation of other 
newspapers. Al-Destour (The Constitution), a weekly independent 
newspaper set up by journalist Ibrahim Eissa became a distinctive 
landmark on the Egyptian media scene, even as Ibrahim Eissa was 
dismissed from the editorship in late 2010 through a takeover 
masterminded by the regime after having been imprisoned for a 
year in 2006.9 It has been to these independent newspapers that 
the people have turned to for information. 

                                                

 
Many newspapers today are also online and provide readers 

with the opportunity to interact by way of sending feedback about 
any story. 
 
 
B. Audiovisual Media 

 
Television is by far the most popular medium, with 98% 

penetration and is found in 12.8 million of households.10 Here 

 
8 Mirette Mabrouk is Ford Foundation Visiting Fellow and Editor-at-Large at the 
American University in Cairo Press. She was speaking at an event of The 
Brookings Institution on Now What? How Egypt’s Changing Media Landscape is 
Influencing Domestic Politics, July 28, 2009. Available at: 
http://www.brookings.edu/events/2009/0728_egypt_media.aspx. 
9 al Aswany, Alaa, 2011: On the State of Egypt (New York: Vintage Books): 
189-192. 
10 Allam, Rasha, art.cit. 

 181 

http://www.brookings.edu/events/2009/0728_egypt_media.aspx


again it is the state-owned Egypt Radio and Television Union 
which dominates broadcasting in Egypt. It owns two national 
channels, six regional channels, and a number of satellite 
channels. The Union also operates the Nile TV Network.11  

 
State owned television has always been regarded as the voice 

of the Egyptian government and the ruling political party. News is 
highly filtered and employees’ and journalists’ loyalty is strictly to 
the regime. One such example is that linked with the events on the 
2006 Eid holiday in central Cairo, where women were attacked 
and molested by a mob of more than a thousand men. State 
television first denied, than resorted to contradictory accounts of 
the events as pictures and videos proliferated on the web.12   
During the Presidential elections in 2005, a human rights body 
reported that much wider coverage was afforded to the Mubarak 
campaign than to any of the other candidates. More indicative 
maybe is how in the first days of the uprisings in Tahrir Square, 
the Government sent the President’s presidential guard unit to 
guard the Maspero, the distinctive state television building. 

 
 The introduction of satellite channels shook the Egyptian 

terrestrial television industry but also introduced to Egypt new 
distinctive programming and more liberal content leading some 
authors to discuss the extent of the democratizing effect of satellite 
television channels even as the state monopolized a number of 
these channels.13 Satellite broadcasting started in Egypt following 
the launch of satellite services provider Arabsat. Egyptians were 
able to witness the Gulf War in 1990 when Arabsat launched its 
first Egyptian satellite channel purposely to cover the war. The 
second service provider, NileSat was introduced in 1998. Satellite 
broadcasting allowed for the first time access to unfiltered news, 
and though government continued to restrict the viewing of 
satellite TV in public spaces through harassment tactics by the 
state security apparatus, Egyptians were free to access these 

                                                 
11 Menassat on http://www.menassat.com. 
12 al Aswany, Alaa, 2011, art.cit.:73-77. 
13 Khamis, 2011, art.cit.: 1161. 

 182

http://www.menassat.com/


channels at home. Satellite dishes, relatively cheap to purchase, 
graced the most dismal abodes including tents in the desert and 
were even given as gifts to impoverished Bedouin newly-weds 
instead of the more traditional gift of jewellery.14 The state’s 
remaining option for an offending channel was to block its signal. 
So futile was this arrangement that in 2001, the state’s monopoly 
on the broadcasting sector was lifted allowing for independent 
satellite channels.  

 
The first private Egyptian satellite network was Dream TV 

which provided a diverse kind of programming including religious 
shows, sport, news analysis and talk shows. Being accountable to 
their consumers, Dream TV and others which followed sought to 
satisfy consumers’ desires and none were as strong as the yearning 
for unbiased information. It was within its political programming 
that Dream aired in 2001 a televised speech by Mohamed 
Hassanein Heikal discussing the succession of power in Egypt.15  
Heikal is considered the Arab world’s most celebrated journalist 
but for years later he was not allowed to appear on Egyptian 
television. He has since moved to Al-Jazeera, his lecture series 
aired on a Thursday evening earning him a strong following, 
especially among the young. Political programming however 
continued and while discussion of certain subjects like the health 
of the President, the succession and the army remained prohibited, 
other subjects like religion, the role of women and government 
performance became staple food for an audience hungry for 
controversy.  

 
Al-Jazeera’s role in opening up the public space for discussion 

in the Arab world is unquestioned. Miles, writing in 2005, 
contended that Al-Jazeera has been “so inextricably linked to 
tumultuous recent events in the Middle East….that the story of the 
news network, is in fact, the story of the upheavals that have taken 

                                                 
14 Miles Hugh, 2005: Al Jazeera, How Arab TV News challenged the world 
(London: Abacus): 36. 
15 Mabrouk, 2009, art.cit.: 6. 

 183 



place in that troubled region in recent years”. 16 In March 1998, 
Al-Jazeera set out to gain the attention and respect of Arab 
publics. On its books, it attracted more than a hundred BBC-
trained Arab journalists, broadcasters and administrators, fresh 
from a failed attempt at a BBC Arabic service. Its twenty-four 
hour schedule and its liberal programming meant that it would not 
stay unnoticed for long. Guests were deliberately selected to be as 
controversial as possible but what made Al-Jazeera’s name in the 
Arab world, was its talk shows.17 Political, social, economic and 
religious topics are regularly tackled and schemas often imitate 
successfully Western programming. Al-Jazeera’s two most 
famous programmes, Al-Ittijah al-Muakis (The Opposite 
Direction) and Al-Sharia wal-Hayat (Religion and Life) have run 
for years. In the former, reproducing CNN’s Crossfire, two guests 
with opposing opinions argue a controversial theme. Its anchor, 
Dr. Faisal al-Qassem is known for his provocative on-screen style, 
typically pitting an Arab dissident living in exile against a 
representative of the native country’s government. The 
programme has been responsible for at least five Arab countries 
severing diplomatic ties with Qatar. Al-Sharia wal-Hayat, a 
religious talk show in which a highly respected Islamic cleric, the 
Egyptian Sheikh Yusuf al-Qaradawi is presented with modern life 
dilemmas has an estimated audience of 60 million worldwide. 
Another very influential talk show is Bi-la hudud (Unlimited) 
hosted by Ahmed Mansour. While al-Jazeera gained its reputation 
in the West after the 11 September 2001 terrorist attacks, it was 
already considered as the most widely viewed network in the Arab 
world by 2000 with a viewership in excess of 35 million. The 
network continued to grow in leaps and bounds. It broadcast 
extensively during the Second Intifada and was the only station 
broadcasting from Iraq during the 2003 invasion, its footage 
together with its newly launched English language website much 
sought after by news agencies.  

 

                                                 
16 Miles, 2005, art.cit.: 12. 
17 Ibid.: 37. 

 184



The Egyptian’s government relationship with the news channel 
has been frosty. In 2000, President Mubarak while visiting Doha 
paid a visit to the station and is reported to have been taken aback 
by the small scale of the operation, exclaiming “All this trouble 
from a matchbox like this?”18 On state television and state 
newspapers, criticism of al-Jazeera has been continuous and 
widespread. Criticism is leveled at allegedly biased coverage of 
news that is related to Egypt suggesting that the continuous attacks 
aim to destroy Egypt’s image in the region.  

 
Radio is arguably less important than television yet radio 

broadcasting is also controlled and operated by government and 
two private stations launched in 2003 are not allowed to broadcast 
newscasts. In 2009, Radio Misr having a partial government, 
partial private ownership hit the airwaves and was allowed to 
broadcast news bulletins.  
 
 
C. Online Media 

 
Internet services started in Egypt in late 1993. The general 

public gained access in 1995, but the technology took off in 2002 
when the government introduced a “Free Internet” initiative, 
whereby anyone with a telephone line and a computer could 
access the internet for the price of a local call.19 It is estimated the 
number of users had swelled to 20.1 million by the end of 2009 or 
24 percent of the population.20 Although subscribers to broadband 
stood at 1.1 million, the number of users is said to be hard to 
estimate since it is not uncommon for users to share a connection. 
Moreover internet cafes are widespread even in urban slums and 
small villages.21   

 

                                                 
18 Ibid.: 11. 
19 Freedom House, 2011: Freedom on the Net 2011. A Global Assessment of 
Internet and Digital Media. Available at: http://www.freedomhouse.org. 
20 ITU: ICT Statistics 2009 – Internet. Available at: http://www.itu.int/net. 
21 Freedom House, 2011, art.cit. 

 185 



There is no doubt that access to the internet and blogging as 
well as other forms of social media, such as Facebook and Twitter 
meant that a new arena became available in which the public could 
express its views, ideas and criticism; comment on everyday 
issues; and discuss social, religious and political topics. Egypt is 
the leading country in terms of Facebook use, with over 4.5 
million users by the end of 2010.22 In recent years, Facebook 
pages have been set up to mobilize strikes and other activities 
including the airport welcome of Mohamed ElBaradei on his 
return to Egypt. The “We are all Said Khaled” facebook page, 
launched after the death of the young blogger at the hands of the 
state police is considered to have been a pivotal platform for the 
January 2011 revolution and remains effective today. The 
Egyptian blogosphere is extremely active, promoting a large range 
of opinions freely expressed online and a wide breadth of content 
available to users. Mirette Mabrouk contends that by 2009 there 
was an estimated 163,200 blogs in Egypt up from a sheer 40 six 
years earlier.23 Of these some 18 percent had political content. The 
profile of the blogger had also expanded to include many women 
and blogging in other languages besides Arabic has also increased. 
Names like Noha Atef, Karim Amer, Alaa Abdel Fattah, Wael 
Khalil, Hani Morsi, Wael Ghoneim became household names in 
the blogosphere. All this activity online happens notwithstanding 
that in 2009 the Committee to Protect Journalists named Egypt as 
one of the ten worst countries in which to be a blogger. 

 
To this array of new tools, one may also include mobile phones 

whose functions allow instant communication and exposure like 
never before. Users had exceeded 55 million in 2009, a 67 percent 
penetration rate.24    

 
Mabrouk argues however that the real significance of this new 

media is that it has pulled in a section of society that opposition 

                                                 
22 Freedom House, 2011, art.cit. 
23 Mabrouk, 2009, art.cit.: 9. 
24 ITU: ICT Statistics 2009 – Mobile Cellular Subscriptions. Available at: 
http://www.itu.int/net. 

 186



political parties have been trying to reintroduce to the political 
arena for the past thirty years with next to no success.25 A young 
tech savvy audience has found the space it feels most comfortable 
with to expose its grievances and attack relentlessly the 
shortcomings of the regime. Although no precise classification for 
internet usage according to demographics is available, it is 
estimated that more than half the users are between 21 and 29 
years old. Mona Eltahawy, an American-Egyptian blogger who 
was very active during the days of the revolution, argues that 
social media has enabled the masses to establish their own 
agendas. 
 
 
II. The Legal Framework 
 

The Egyptian Constitution upholds freedom of the Press in 
Articles 47 and 48 allowing for the right of every citizen to 
express his opinion verbally, in writing or in photography while 
censorship is forbidden. This is however circumvented by a 
number of legal restrictions and the State of Emergency that Egypt 
languishes in since 1981.26 Legal restrictions include those on 
ownership of newspapers and other media outlets as already 
discussed, right to censorship and restrictions on the right of 
information flow. For example, Law 313/1956 amended by Law 
14/1967 bans the publication of any news regarding the Armed 
Forces. And Egypt’s press laws are amongst the most rigid to the 
extent that Egypt is one of 13 countries which allow for 
imprisonment in case of libel and defamation.27 Detention is 
imposed in the penal code on a wide range of alleged crimes 
including harming the social decorum (art. 178), humiliating a 
judge, an authority or affecting a case (art. 186) and publishing 
cases that should not be disclosed (art. 189). Mirette Mabrouk 
contends however that the problem lies with the vagueness in the 

                                                 
25 Mabrouk, 2009, art.cit.: 9. 
26 One of the most vocal of the protesters’ demands during the 18 days in Tahrir 
Square was the lifting of the state of emergency. 
27 Mabrouk, art.cit.: 12. 

 187 



definition of libel and defamation. What is even more striking is 
that changes in the Press Law introduced in 2006 following a 
promise by Mubarak can be viewed as a regression. Not only did 
they mandate prison sentences for insulting public officials in the 
media but it can be argued that the imposition of high fines may be 
even more effective. Penalties were fixed and can be as high as 
30,000 Egyptian pounds compared to journalists’ salaries which 
tend to be as low as 1,500 Egyptian pounds monthly. Fines were 
doubled in these amendments as were criminal penalties for 
criticizing the president or foreign leaders which was fixed at 
between six months and five years in prison. Human Rights Watch 
condemned the amendments noting that “the vague and broadly 
worded provisions in Egypt’s Press Law invite abuse and 
contravene international standards of freedom of expression”.28 
Courts have since ruled that these restrictions apply to online 
writings.29 

 
The regime was also heading to address the dynamic media 

environment playing out on satellite television and on the net. In 
2008, a draft Satellite Broadcasting Regulation Law based on a 
non-binding Charter which Egypt proposed at the Arab League 
some months earlier, was leaked to the Egyptian newspaper Al-
Masry Al-Joum. The draft bill required journalists and 
broadcasters to avoid damaging “the social peace”, “national 
unity” and “public values” and imposed imprisonment, fines, 
confiscation of equipment and suspension or cancellation of 
broadcasting licenses for those who contravened. They were 
widely seen as a serious threat to freedom of expression and a 
move “to silence opposition voices on televisions and computer 
screens.”30 

 
                                                 
28 Human Rights Watch (2006, July 10). Egypt Journalists still risk jail under 
press law. Available at: http://www.hrw.org/news/2006/07/10/egypt-journalist-
still-risk-jail-under-press-law. 
29 Freedom House, 2011, art.cit. 
30 Stanford, David (2008, August 7). Egypt faces new media censorship. Al-
Jazeera.Net. Available at: 
http://www/aljazeera.com/focus/2008/08/20088791952617974.html. 

 188

http://www.hrw.org/news/2006/07/10/egypt-journalist-still-risk-jail-under-press-law
http://www.hrw.org/news/2006/07/10/egypt-journalist-still-risk-jail-under-press-law
http://www/aljazeera.com/focus/2008/08/20088791952617974.html


In addition, the Emergency Law, extended in 2008 allowed 
authorities to ban publications for reasons of national security and 
try offenders in military tribunals. The end result of these heavy 
legal constraints is that journalists in Egypt enjoy modest 
protection and have no right to access of information. 

 
At the same time and notwithstanding these legal restrictions, 

according to Khamis, the Egyptian regime’s attitude towards the 
media remained ambivalent ranging from contrasting poles of 
freedom of expression to repression. Many incidents, which could 
have been brought to justice were not while others were meted 
heavy punishment. The ambivalence of the regime was reflected 
in the ‘independent’ media which pushed the boundaries of 
acceptable coverage on a range of topics including the state 
security police, corruption, and torture but stirred away from 
others including the President and his family and the army. 

 
Why would the regime tolerate a hostile press when offences 

were punishable by law? The argument put forward by both 
Khamis and Seib is that the media acted as a safety valve that 
“allowed the public to vent anger and frustration at many political, 
economic and social ills and injustices given that people were not 
granted the chance to exercise real political rights or actual 
decision-making.” The media, be it the independent newspaper Al-
Masry al-Youm, the satellite TV station Al-Hewar or the vigorous 
activity in the blogosphere which had exploded in 2005 were seen 
as substitutes to democracy rather than promoters of democratic 
trends.  
 
 
III. Towards the Parliamentary Elections of 2010 
 

The newfound vehemence of the media must also be examined 
against a background of attempts at heightened political activism 
mainly through the Kefaya Movement (Enough) which was 
launched in 2004 and the presidential elections of 2005 which 
allowed for independent candidates for the first time. Although not 
linked directly to this movement or the opposition, the media 

 189 



assault gained momentum and a number of high profile incidents 
initiated collaboration between different media that would spell 
trouble for the regime.  

 
One such foretaste occurred following a peaceful 

demonstration by opposition activists on the day of the May 2005 
referendum calling for constitutional changes. The protesters, 
including journalists were brutally attacked in front of the Press 
Syndicate Office by police and plainclothes thugs but in contrast 
with previous events, pictures and videos of the viciousness of the 
attacks were posted on the net which in turn were picked up by 
private television stations. The Eid ul-Fitr incident in October 
2006 continued this trend where shocking pictures and videos 
posted on the internet by bloggers such as Wael Abbas moved first 
to private television channels and then constrained the backtrack 
of the government’s initial denial on state television. Similarly, a 
video of the torture and rape of a young microbus driver arrested 
on minor charges two months later, again posted by Wael Abbas 
was picked up by Kamal Mural from Al-Fagr newspaper. The 
latter so enraged the public that it forced the trial of the 
perpetrators.31 

 
Gaining confidence, bloggers, journalists and editors 

increasingly pushed the boundaries of what was legitimate to 
publish and air. Concurrently, talk shows, a staple diet of most 
Egyptians’ television viewing also pushed in the same direction 
allowing not only access to different opinions but also pitching 
viewers directly against government officials, including 
government ministers who were constrained to tolerate berating 
through phone-ins from viewers who called in using their real 
names.32 

 
The heightened activity exposing government’s official 

repression led to increased surveillance and harassment. It has 

                                                 
31 Filiou, Jean-Pierre, 2011: The Arab Revolution, Ten lessons from the 
Democratic Uprisings (London: Hurst and Company): 47. 
32 Mabrouk, 2009, art.cit.: 11.  

 190



been suggested that the Ministries of Foreign Affairs, Defense and 
the Interior all set up at around this time units to monitor the 
blogosphere and more than one hundred bloggers and internet 
activists paid with arrest the price for their disclosures in 2006 
alone.33 Amongst these were award-winning blogger Ahmad Said 
al-Islam and well-known blogger Alaa Abd el-Fatah but also 
bloggers who blogged exclusively in Arabic and who were strictly 
local, blogging on their own towns and villages.34  

 
The compelling narrative of this is that defiance persisted. 

Abdel Karim Nabil Suleiman received a four-year prison sentence 
in 2007 for criticizing the President and religion. The sensitive 
subject of the President’s health was first brought up in al Dustour 
in early March 2008 and taken up by other newspapers. Editors of 
these newspapers including al Dustour’s Ibrahim Eissa were 
found guilty of “publishing false information likely to disturb 
public order” and handed fines and prison sentences, the latter 
only revoked by a President’s pardon.35 A Facebook page created 
in early 2008 by twenty-six year old Esraa Abdel Fattah calling for 
a general strike on 6 April to support textile workers’ appeal for 
better wages quickly reached seventy thousand members and 
resulted in Cairo coming to a stand-still on the day for fear of 
violence and looting. Abdel Fattah disappeared for twelve days 
and it took an Appeals Court to free the supplier of television 
broadcast services accused of supplying the equipment used by Al-
Jazeera to broadcast the demonstration. He had faced a five year 
prison sentence and a fine of 150,000 Egyptian pounds. The 
regime also cracked down on satellite television stations. A spate 
of closures of satellite television offices in Cairo was reported in 
2008 targeting London-based Al-Hewar channel, the Iraq-based 
Al-Zawraa and the Saudi-based Al-Baraka. 36  

 

                                                 
33 Cook, Steven A., 2011: The Struggle for Egypt (Oxford: Oxford University 
Press): 195-196.  
34 Mabrouk, 2009, art.cit.:29. 
35 Cook, 2011, art.cit.: 197; al Aswany, 2011, art.cit.: 59. 
36 Stanford, 2008.  

 191 



The crackdown however escalated in earnest as Parliamentary 
elections approached in 2010. By 2009, complaints brought about 
by government, companies, and the military against journalists 
and bloggers increased to a rate of one a day.37 Lawsuits became 
common and Hisba lawsuits, in which parties without any legal 
interest in the case can file for blasphemy were routinely 
exploited. A ban on media coverage of the murder trial of a high 
profile Egyptian businessman accused of ordering the murder of 
his ex-pop singer mistress Suzanne Tamim was violated but the 
five journalists covering it were prosecuted and heavily fined. 
Prosecutions and financial punishment were often accompanied by 
physical harassment, illegal detention and confiscation of 
equipment. The mobile phone of Maher Abd al-Wahed of Al-
Youm al-Sabah was confiscated after he was beaten for covering a 
sit-in at a government department. The incident followed another 
assault on two journalists days earlier. At the airport, journalists 
and bloggers were regularly harassed, their laptops and other 
digital equipment confiscated. Journalists and bloggers who 
covered Palestinian issues were also singled out for harsher 
treatment. Another tactic used was that of revoking licenses, with 
five news publications reportedly losing theirs in 2009, while 
another newspaper succumbed under the weight of heavy fines.  

 
The broadcasting sector suffered a similar fate. The regime 

embarked on an aggressive campaign banning and blocking shows 
on many stations. One particular comedy show was stopped 
following a sketch criticizing the prime minister. The Al-Alam 
satellite channel whose office in Cairo had been closed down the 
previous year went off the air in more than a 100 countries as 
Egypt blocked its satellite signal. Egypt is also thought to have 
been behind the interruptions on Al Jazeera Sport as it broadcast 
the exclusive coverage of the World Cup opening ceremony and 
first match between hosts South Africa and Mexico.  

 

                                                 
37 Freedom House (2010). Freedom of the Press – Egypt. Available at: 
http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?count
ry=7816. 

 192

http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7816
http://www.freedomhouse.org/inc/content/pubs/pfs/inc_country_detail.cfm?country=7816


The blogosphere and the online world, ever the most vibrant, 
bore the brunt of the onslaught with a number of bloggers 
incarcerated. Tamer Mabrouk who wrote a blog exposing 
pollution by a private company was convicted under the 
defamation laws and ordered to bay 42,500 Egyptian pounds in 
fines. Three Moslem Brotherhood bloggers who criticized military 
trials of Brotherhood members were held for a number of days and 
a Swedish blogger who wrote extensively on the Palestinian issue 
was held and deported. Facebook, Freedom House wrote in its 
report for 2009 “had become a target of government repression.”  

 
Nonetheless even as the state apparatus came down heavily on 

all ‘independent’ media, the media fought back for its space and 
refused to be silenced. It can be argued that it was assisted on one 
level by the heightened activity of the Opposition and on another 
level by its sheer size. While the extent of state monitoring was by 
all accounts huge, the challenge of keeping tabs on all that was 
written, broadcast and posted must have been overwhelming. This 
is not to say, however, that the regime did not try. The stakes were 
too high for it to let down its guard.  

 
The beginning of 2010 saw the return to Egypt of Mohamed 

ElBaradei, the respected head of the International Atomic Energy 
Agency who was billed as a possible contender to Hosni Mubarak 
in the Presidential election to take place in 2012. More than a 
thousand supporters converged on Cairo International Airport 
amid high security in an event which was coordinated by Abdul 
Rahman Yusuf through a 60,000 strong Facebook group that 
continued to grow in the months after. The campaign, in the words 
of the editor-in-chief of al-Ahram was "tantamount to a 
constitutional coup".38 But perhaps the most important Facebook 
group would arise some months later when in June Egyptian-born 
Google marketing chief Wael Ghonim created the “We are all 

                                                 
38 Shenker, Jack (2010, February 19). Supporters give Mohamed ElBaradei hero's 
welcome at Cairo airport. The Guardian. Available at: 
http://www.guardian.co.uk/world/2010/feb/19/mohamed-elbaradei-egypt-heavy-
security. 

 193 

http://www.guardian.co.uk/world/2010/feb/19/mohamed-elbaradei-egypt-heavy-security
http://www.guardian.co.uk/world/2010/feb/19/mohamed-elbaradei-egypt-heavy-security


Khaled Said” page. The page, named after a young man who was 
beaten to death by police officers in Alexandria after having 
posted incriminating evidence online, became a rallying point 
against police brutality, exposing torture and corruption. It quickly 
acquired a following of more than 200,000 and was responsible 
for the organization of a number of protests involving mainly 
young people. Both websites were removed temporarily in 
November, many suspect at the request of the Egyptian 
Government although Facebook denies this.39 In 2010, for the first 
time, a court found an internet cafe owner liable for defamatory 
information posted online by a customer to his shop. 

 
The National Telecommunications Regulatory Authority 

(NTRA) was also at the forefront of this concentrated effort to 
hamper information flow. In October, all broadcast companies 
which provided live television news feeds had their permits 
revoked. 40 They were requested to apply for new permits but 
were constrained to use state-run facilities in the intervening 
period. Text-messaging was also targeted with the NTRA 
decreeing that all media outlets apply for a new license to enable 
them to use SMS for newsfeeds. Groups that did not have official 
status, and that included the Muslim Brotherhood, the National 
Association for Change and all protest groups were barred from 
using mass messaging.  

                                                

 
Notwithstanding these limitations, the independent media 

played its role in the run up and during the elections. The internet 
particularly was used to organize protests, public discussions and 
monitoring of the November 2010 elections. Freedom House for 
example reports on the interactive mapping website based on the 
Ushahidi model which collected eyewitness reports of violence 
sent in by email and text-message and placed them on a Google 
map. 

 

 
39 Freedom House, 2011, art.cit.  
40 Cook, 2011: 278. 

 194



The Parliamentary elections were anything but free and fair, 
returning Mubarak’s National Democratic Party with an even 
greater majority. The Muslim Brotherhood was barred from 
participating although some of its members stood as independent 
candidates. The National Association for Change, a loose 
grouping of various political affiliations including representatives 
of civil society and young people and spearheaded by ElBaradei in 
addition to other political parties including Kefaya and al Ghad 
chose to boycott the elections. The extent of the irregularities in 
voting led to some sporadic protests, arrests and beatings but the 
opposition was energized and although absent in the Chamber at 
its opening session on the thirteenth December was in attendance 
on the streets as it staged two demonstrations on successive days 
calling for the result to be nullified.  
 
 
IV. The Days of the Revolution 
 

From a media perspective, the eighteen days which brought 
down a thirty year long dictatorship can be described as the 
culmination of a movement which over a decade had seen to the 
daring opening up of denied media space and which had finally 
come together with opposition and activists for the final onslaught. 
It extended the trend, visible for the past five years by which 
online media pointed the way to be taken up by other media more 
easily accessible to the rest of the population. The new media was 
also instrumental in publicizing the protests and ensuring that 
Egyptians rallied to the cry but it also empowered them to become 
an intimate part of the narrative by encouraging and exploiting 
citizen journalism. Finally, the revolution extended the regime’s 
high- handling of the ‘independent’ media and debunked once and 
for all state media.  

 
There is however an important interlude between the unveiling 

of the new Assembly Chamber in December and the uprising in 
Egypt. Within that short time window, an enduring dictator had 
fallen in Tunisia and Egyptians had watched, with the rest of the 
world the spectacle unfold on their television channels. Tunisia 

 195 



gave the call for change in Egypt a precedent with which it could 
measure up to but from which Egyptians also learnt valuable 
lessons.   

 
The call for protest on the 25 January, which coincided with a 

public holiday known as Police Day was issued on Facebook and 
quickly garnered a strong following (88,000 “yes I am planning to 
attend”) although the outcome was far from clear. As the Day of 
Rage as 25 January was dubbed, drew near, the tension in Cairo 
was palpable. Tweets of the days prior to the uprising demonstrate 
the determination of the protesters but also the latent fear that 
resided in the Egyptian people. 41 Most young people who were 
the first to descend on Tahrir Square attended against the advice of 
their families. The number of protesters was still small by many 
standards but it would take only two days for the thousands in 
Tahrir Square to morph into an estimated million people 
demonstrating across seven governorates in Egypt.42 This 
happened notwithstanding the heavy police presence in all key 
areas around Tahrir and the firing of tear gas on protesters. 

 
The regime’s attempt to prevent the story from getting out was 

systematic although futile. From the very first day, journalists 
were singled out for brutal treatment, police often seizing phones, 
cameras and voice recording devices. The Committee to Protect 
Journalists reported extensively on violence against journalists 
covering the demonstrations. On the first day alone, at least 10 
journalists were beaten and Al-Hayat Television reported that its 
station journalist Ahmed Hassan Kamel had not been heard of 
since the first night. Within a week of the demonstrations, CPJ had 
documented at least 101 attacks on journalists and news facilities 
and was investigating numerous other reports. By the 14th day the 
military had become the predominant force detaining journalists 
and confiscating their equipment rather than plainclothes police or 

                                                 
41 Campbell, Denis G., 2011: Egypt Unsh@ckled, Using social media to @#:) the 
System (United Kingdom: Cambria Books). 
42 Cook, 2011: 284. 

 196



government supporters and journalists were also faced with new 
accreditation rules.43 

Interfering with the Internet was perhaps the regime’s gravest 
miscalculation; on the first day the websites of two popular 
independent newspapers Al-Dustour and El-Badil were shut down. 
Within two days, authorities had suspended Internet connectivity 
and mobile phone service. The shutdown of five major Egyptian 
service providers happened within the space of a few minutes. 
According to Khamis the shutdown was “not only costly; it also 
backfired”.44 People were enraged by what they felt was an affront 
to their entitlement and feared a massive crackdown by state 
security to which they responded by flooding the streets. The 
shutdown was also counteracted by alternative services set up by 
search engine engineers such as the Speak to Tweet service and a 
free dial-up access to Egyptians with landline international 
telephone access. Internet access was only restored after five days.  

 
The detention of Google marketing head Wael Ghonim in the 

early hours of the 26 January however can be argued to have had a 
singular effect on the protests. It alienated protesters who vouched 
they would not rest until he was released. Ghonim, whose 
involvement in the Khaled Said page had been instrumental in 
launching the protests went missing for twelve days and 
reappeared to give an emotional interview on one of Egypt’s most 
watched talk shows on the Dream 2 television station. His 
interview, in which he declared that it was time to build the 
country, galvanized the protests which swelled with people who 
had stood on the sidelines for the whole duration of the protest; 
doctors and lawyers joined in and workers went on strike in 
different cities. “This is the revolution of the youth of the internet, 
which became the revolution of the youth of Egypt then the 
revolution of Egypt itself” Wael Ghonim had said. In the person of 

                                                 
43 “Egypt: New accreditation rules, military obstructs media”, Committe to 
Protect Journalists (7 February 2011). Available at: 
http://www.cpj.org/2011/02/egypt-new-obstacles-for-journalists-military-
obstr.php.  
44 Khamis, 2011, art.cit. : 1166. 

 197 



Ghonim, an online activist, Egyptians seemed to have found the 
face of the revolution. 

 
Al-Jazeera was on the ground from the beginning with 

continuous, detailed and comprehensive coverage of the protests 
so much so that it has been argued that the Arab Spring constituted 
Al-Jazeera’s ‘CNN moment’. Five days into the uprising Al-
Jazeera’s operations were shut down, the government cancelling 
its licenses, blocking its transmission via Nilesat and withdrawing 
accreditation to all its staff. The final straw may have been an 
interview it broadcast with the popular cleric Yusuf al-Qaradawi, 
protagonist of the talk shows which had put Al-Jazeera on the map 
years earlier and who had called on the Egyptian president, Hosni 
Mubarak, to leave the country immediately. Nevertheless Al-
Jazeera continued to report Egypt, its journalists going 
underground and increasingly using citizen journalism for news 
gathering and video footage. Egyptians tuned in via Hotbird and 
Arabsat. The station supplemented its all encompassing coverage 
by a Live Blog of Egypt showing updated videos, interviews, 
statements and eye-witness reports. It also provided a free live 
stream of its coverage through YouTube. In solidarity, at least 
seven Arabic-language television stations throughout the region 
carried Al-Jazeera content on the air. 

 
The state-controlled media in contrast played down the 

uprisings, showing distorted images and reporting conflicting 
narratives of what was playing out in Egypt’s public spaces. 
Cameras of the Egyptian state TV were not on Tahrir Square but 
on a bridge showing cars passing by and various channels aired 
“an excess of musical, variety and cooking shows”.45 Presenters 
and guests on various radio and television channels claimed that 
foreigners, including international journalists, had a "hidden 
agenda" against the government while Al-Jazeera was accused of 

                                                 
45 Mohamed Abdel Dayen Blog. Available at: 
http://cpj.org/blog/2011/02/government-lies-are-exposed-in-egypts-tahrir-
squar.php  

 198

http://cpj.org/blog/2011/02/government-lies-are-exposed-in-egypts-tahrir-squar.php
http://cpj.org/blog/2011/02/government-lies-are-exposed-in-egypts-tahrir-squar.php


“inciting the people.”46 Shahira Amin, a broadcaster on state-
owned Nile TV resigned claiming she was prevented from 
presenting images of protesting masses and was constrained to 
airing only pro-Mubarak rallies. This behaviour created what 
Khamis terms “a credibility crisis” which may have led to the final 
rupture of Egyptians from the clutches of the regime. 

 
The significance of social media in the organizational aspects 

of the protests is undeniable. On the 25 January and in the days 
following, Twitter provided the best platform by which people 
could organize and alert each other of danger. Denis G. 
Campbell’s fascinating book gives a unique insight on how tweets 
from Tahrir Square and from those supporting the uprisings from 
outside provided “leadership and ongoing, on-the spot coverage 
throughout the event”. Subscribers to Twitter were only about 
20,000 in Egypt but it enabled them, Campbell contends, to 
connect to outside users and take Egypt’s revolution ‘viral’.47 
Tweets were also used as GPS and information was constantly 
requested and given on what was happening elsewhere in Egypt.  

 
Video footage taken by mobile phone cameras, on the other 

hand, provided the evidence of violence happening in places 
where no television cameras were allowed to tread. The pictures 
were quickly relayed on YouTube and from there to satellite 
television channels and stood as irrefutable proof of the killing of 
defenseless people. In some areas, notably in Suez, these pictures 
were at times the only proof and fuelled the outrage of the 
Egyptians who refused to balk but kept on the pressure for 
Mubarak to step down.  

 
The seventeenth day of protests was marked by Mubarak’s 

address to the nation on state TV, the speech in which he was 

                                                 
46 “Egyptian media say foreign journalists have ‘hidden agenda’”, Committee to 
Protect Journalists (5 February 2011). Available at: 
http://www.cpj.org/2011/02/egyptian-media-say-foreign-journalists-have-
hidden.php. 
47 Campbell, 2011, art.cit.: 18.  

 199 



expected to step down and in which he instead delegated his duties 
to the vice-president. The incredulous protesters would have none 
of it and early on the eighteenth day around 5000 of them 
surrounded the heavily barricaded Maspero state TV building and 
the Presidential Palace. The last breath was also a media war. State 
TV ran heavily edited message of Wael Ghonim calling for the 
people to go home, while protesters tweeted disbelief. But as 
labour strikes spread to health workers, facilities along the Suez 
Canal and steel workers it was estimated that 10 million people 
were protesting in cities across Egypt. Mubarak’s resignation on 
11 February was conveyed in a short statement on state TV of less 
than one minute by Vice-President Omar Suleiman in which he 
confirmed that power had been handed over to the military.  
 
 
V. Press Freedom after Mubarak 
 

The struggle for press freedom in Egypt is far from over. Even 
a cursory look at the Committee to Protect Journalists’ website is 
sufficient to indicate that the challenges to press freedom remain 
substantial even as the reform of the media will be a key issue for 
Egypt in this transitional period. What has transpired in the 
months following Mubarak’s ouster throws a dark shadow on the 
ability of the Supreme Council of the Armed Forces to deliver on 
its promise of a peaceful transition of power in the framework of a 
free and democratic society. On further examination it can be 
argued that a trend towards regression can be observed as the 
SCAF’s clamps down to limit the parameters within which the 
media can perform its obligation to inform, scrutinize and ensure 
accountability.   

 
For decades, as already indicated, the army was a taboo subject 

in Egyptian media. Laws dating back to the era of Gamal Abdel 
Nasser prevent journalists from reporting anything about the 
military without permission. Since the revolution, the Supreme 
Council has sought to reinforce restrictions. In late March the 
Morale Affairs Directorate of the Egyptian Military advised 
editors of all Egyptian publications to obtain approval for all 

 200



mentions of the armed forces before publication demanding that 
they do not publish “any topics, news, statements, complaints, 
advertisements, pictures pertaining to the Armed Forces or to 
commanders of the Armed Forces” on grounds of national 
security.48 CPJ attested to the effectiveness of the rule considering 
the absence of any related news in traditional news media. The 
military’s letter followed on the heels of the sentencing to three 
years imprisonment of blogger Maikel Nabil Sanad in a military 
court for “insulting the military”. His blog had called for more 
transparency by the army in decision-making. 

 
Since then, CPJ reports the continuation of “censorship, 

intimidation, and politicized legal proceedings to cow critical 
journalists into silence”.49 It exposes the interrogation of several 
journalists and bloggers for reporting on the army. Amongst these 
is Hossam el-Hamalawy, who was summoned to the military 
prosecutor after criticizing abusive military police practices on a 
private ONTV channel; 19-year old, Rasha Azab, a journalist for 
the newspaper Al Fajr following an article reporting a meeting 
between the army and activists calling for the elimination of 
military trials for civilians and 26-year old activist and blogger 
Asmaa Mahfouz for defaming the SCAF on social media 
networks.  

 
The reinstatement of the Information Ministry which was 

abolished a few days after the ouster of Mubarak is also of 
particular concern. The reversal in July was followed by the more 
alarming news in September of the extension of the Emergency 
Law until June 2012 despite earlier promises that it would be 
revoked. The repeal of the law had been one of the leading 
demands of protesters and its extension is considered a huge 
setback allowing for individuals to be detained without charge or 

                                                 
48 Kouddous, Sharif Abdel (2011, June 20). After Mubarak, Fighting for Press 
Freedom in Egypt. The Nation. Available at: 
http://www.thenation.com/print/article/161555/.  
49 “In Egypt, military harasses critical journalists”, Committee to Protect 
Journalists (2 June 2011). Available at: http://www.cpj.org/2011/06/.  

 201 

http://www.thenation.com/print/article/161555/
http://www.cpj.org/2011/06/


trial for up to 45 days and for trials of civilians in state security 
courts without the right for appeal. The Information Ministry has 
also put a temporary freeze on new satellite TV licenses and twice 
in September SCAF security forces raided the offices of Al-
Jazeera Mubashar Misr (Al-Jazeera Live Egypt) on grounds of it 
had not been properly licensed. The station had broadcast 
extensively the protests in front of Israel’s embassy in Cairo. 

 
This gradual hardening of the military rulers has culminated in 

October with the fatal demonstration by Coptic Christians which 
left 25 dead including a journalist. The Maspero incidents 
constitute, according to the Cairo Institute for Human Rights 
Studies, state incitement of sectarian violence and policy of 
extrajudicial killings.50 The demonstrators who were protesting 
the demolition of a church with the alleged complicity of security 
forces moved in a peaceful march to stage a silent protest outside 
the state television building. Video footage and eyewitness 
testimonies from Maspero show military police and security forces 
disperse protesters by opening fire and using military vehicles to 
run them down. Protesters responded by throwing stones and 
setting an army vehicle on fire. People in civilian clothes, thought 
to be Muslims later joined the assault with army and police 
personnel persisting in firing tear gas and bullets and a 
continuation of hit and run tactics.   

 
The effect of this incident on the overall perception on media 

freedom can be observed on a number of levels. Wael Mikhael, a 
cameraman for the Coptic television broadcaster Al-Tareeq was 
shot in the head as he filmed the clashes between the military and 
protesters51 but more disquieting was the coverage of the clashes 
by state television which were taking place on its doorstep. CPJ 
stated that during the live broadcast “anchors made claims that 
                                                 
50 Cairo Institute for Human Rights Studies (2011, October 16). Maspero: state 
incitement of sectarian violence and policy of extrajudicial killings. Available at: 
http://www.cihrs.org/English/NewsSystem/Printable/Articles/3010.aspx.  
51 “Attacks on press swell in Egypt: journalist dead”, Committee to Protect 
Journalists. Available at: http://www.cpj.org/2011/10/attacks-on-press-swell-in-
egypt-one-journalist-dead.  

 202

http://www.cihrs.org/English/NewsSystem/Printable/Articles/3010.aspx
http://www.cpj.org/2011/10/attacks-on-press-swell-in-egypt-one-journalist-dead
http://www.cpj.org/2011/10/attacks-on-press-swell-in-egypt-one-journalist-dead


turned out to be false – including that soldiers had been killed by 
protesters – while failing to take note of civilian fatalities.” A 
presenter is said to have, at one point, called for viewers to go to 
the scene to “defend” the military from the “angry Christian 
protesters”. The Minister of Information, while calling for an 
independent investigation, defended state television coverage. The 
incident also led to the raid by security forces of two television 
stations which aired incriminating footage and the severance of 
electricity, telephone and internet service to the leading newspaper 
Al-Sharouk after it released video footage on its website of the 
dead and injured. 

 
Together with these severe setbacks, one must also highlight 

progress in the area of more media pluralism. Writing in 
September, the newspaper the National suggested that since the 
revolution some 20 television channels and a handful of 
newspapers have been launched with some weekly newspaper 
switching to daily publication.52 Editorial content has edged closer 
to objectivity in some of these media but the lack of transparency 
over ownership has dampened their success. Revolutionary youth 
have come together and published and distributed a monthly 
underground bulletin, El Gornal that aims to “educate and 
activate” its readers from all socio-economic backgrounds. A 
group of film makers, citizen journalists and activists have 
founded Mosireen, a non-profit media centre in Cairo dedicated to 
supporting citizen media of all kinds and providing services like 
media training, camera rentals, filming workshops and open 
discussions and events. Online platforms such as Twitter, blogs 
and facebook pages such as the “We are all Khaled Said” continue 
to thrive and act as promoters of activism and discussion. 

 
A workshop organized by Chatham House in June on Egypt 

and the Media’s Role in Politics which brought together Egyptian 
journalists and activists from across the political spectrum has 

                                                 
52 Halime, Farah (2011, September 4). Ownership of new media under the 
spotlight. The National. Available at: 
www.thenational.ae/business/media/ownership.  

 203 

http://www.thenational.ae/business/media/ownership


listed some of the key challenges that Egyptian media are facing at 
this time of transition.53 They include a hierarchical culture which 
militates against crossing “red lines”, some of which are self-
imposed; lack of professionalism in media institutions with a high 
incidence of rumour-mongering and frequent use of anonymous 
sources; a need to be more relevant to grass-root grievances and a 
rift over the role being played by new media.  
 
 
VI. Concluding Remarks 
 

The change in media landscape over the past fifteen years in 
Egypt has been enormous. Within the last decade, satellite 
television, ‘independent’ newspapers and access and use of online 
tools including social media have transformed the media content 
the average Egyptian is likely to consume. This in itself is highly 
significant and impacted directly on reinforcing perceptions of 
what Egyptians had for long believed about their regime. The 
establishment’s ambivalent attitude of allowing the media to act as 
an arena in which the expression of dissent was tolerated in lieu of 
real political rights backfired as media outlets, online media 
particularly, slowly encroached on dangerous turf which the 
regime could no longer allow without shedding its legitimacy even 
as it projected its alternative narrative in the more abundant state-
controlled web of media channels. The resort to censorship, 
harassment, legal restrictions and imprisonment nonetheless did 
not disable the independent media which emboldened embarked 
on an unsystematic exposure of the many political, economic and 
social injustices of the Mubarak regime. At this juncture it is 
important to underline the mostly unintended collaboration 
between media outlets, with online media blazing the path which 
independent satellite channels and newspapers closely followed. It 
was in blogs, on Facebook and on YouTube that the most vibrant 
discourses and disclosures were first revealed but which would 
have most likely had less impact had other mainstream media not 

                                                 
53 Chatham House, Middle East and North Africa Programme: Workshop 
Summary, June 2011. Available at: www.chathamhouse.org.uk. 

 204

http://www.chathamhouse.org.uk/


engaged. In the eighteen days which led to the ouster of Mubarak, 
social media took the level to a higher notch, acting both as a 
mobilizing and organizational tool as well as an effective 
instrument through which the story was relayed to the world. In 
the months which have followed, the ruling military establishment 
has again bore down heavily on the independent media and is 
attempting to re-establish an official sphere. The likelihood of a 
return to practices which have been simmering for more than a 
decade is however remote, even though the media in Egypt faces 
key challenges in taking forward its democratic credentials. 

 
  
 
 
 
 
    
 
 

 205 


	Lourdes Pullicino
	I. Media Landscape in Egypt
	A. Print Media
	B. Audiovisual Media

	C. Online Media
	II. The Legal Framework
	III. Towards the Parliamentary Elections of 2010
	IV. The Days of the Revolution
	V. Press Freedom after Mubarak
	VI. Concluding Remarks

