
"MILESTONES IN THE DEVELOPMENT OF MASS 
COMMUNICATIONS IN MALTA" 

by Dr. HENRY FRENDO 

Among the new States, Malta has one of the longest, almost 
uninterrupted traditions of press freedom and, for her size, is lucky 
to have had a variety of newspaper opinion. It was two well-known 
British liberals, John Austin and George Cornwall Lewis, who res­
ponding to appeals by the Maltese leader Giorgio Mitrovich, 
strongly recommended the grant of press freedom to the colony. 
That was in 1838, when the first papers and periodicals began to 
be published. Before that time we can hardly say that there was a 
journalistic tradition at all. The Order of st. John had a printing 
press in the eighteenth century, but this was mainly for official 
works. Besides, censorship always hung over Malta's head: in the 
mid-seventeenth century the Grand Master had opted to close a 
printing press instead of having to put up with interference from 
the Pope and Inquisitor who insisted on nihil obstat rights in any 
printed matter associated with religion or the church. During the 
brief period of French rule over Malta, from 1798 to 1800, a 
vaguely Bonapartist paper, Le Journal de Malte, was published; 
but again this was an official gazette rather than a newspaper. It 
was all 'liberty, equality and fraternity'; and woe to anybody who 
disagreed. The same style of paper, a government gazette, con­
tinued to be published in the first decades of British rule, first in 
Italian only, and subsequently in Italian and English until in the early 
twentieth century Maltese too made an appearance in it. Apart 
from this, in the period before 1838, very few people managed to 
get anything controversial printed. One was an Italian refugee; the 
others were Protestant missionaries. 

Otherwise the only way to get printed matter distributed in 
Malta was to have it printed in Italy or elsewhere outside the 
Island. 

The 1839 law changed all this. Newspapers began to flourish. 
A look at the newspaper index in the Valletta library or in Anthony 

19 



F. Sapienza's recently published "Checklist of Maltese Periodicals" 
(M.U.P., 1977) will reveal an amazing variety of these. However, 
few lasted long. 

In mid-century there were two or three relatively stable 
papers: 11 Portafoglio Maltese, The Malta Observer and the Malta 
Times: the last of these carried good reports of Council of Govern­
ment proceedings of which apparently no other record exists before 
1876. 

It was only in the 1880s - at a time when journalism was 
established asa becoming profession in Britain and Europe - that 
Malta began to have a national daily press. In 1883 Dr. Fortunato 
Mizzi founded a newspaper in the Italian Language called Malta. 
Malta was run by the Mizzi and German families until about 1950. 
Fortunato Mizzi, who was the leader of the Partito Nazionale and 
may be regarded as the founding father of Maltese Nationalism, 
edited the paper until his death in 1905, whereupon two of his 
sons were in charge of it at different periods. In 1887 Antonio 
Bartolo, a Maltese anglophile, began the daily Malta Chronicle and 
Garrison Gazette, which was later taken over by his equally anglo­
phile son Augusto until the Second World War. The former paper 
was modelled on the Italian style - with foreign news on the front 
page; the latter in the British style - with its front page full of 
adverts largely of British-made products or British companies or 
subsidiaries. In between these two established rival papers, one had 
other publications including some in the vernacular. The Catholic 
Church usually had (as it still has) a newspaper organ in Maltese, 
besides various periodicals. 

The post-war period has seen considerable changes in the field 
of journalism. Italian finally ceased to feature as a language or 
public life: there have not been any noteworthy publications in 
Italian, apart from some scholarly works, since the I 950s. More 
importantly perhaps, the workers' movement organized itself well 
by means of the General Workers' Union, which came to own a 
well-equipped printing press. Their first paper was lihe Torch, 'It-

20 



T orea' in Maltese, which began to be published in 1944. Very full 
use has been made of this press by the G.W.U. and indirectly by 
the M.L.P. especially since the 1960s when 'I .. Orizzont' (1962 -) 
and Malta News (1964 -) started publication in tabloid form and 
with a 'sensational' approach. 

The Union Press dealt a blow to II-Berqa (1930-1968), the Mal­
tese language daily published by the Progress Press, but could 
never match in any way the hold on the reading public which the 
English Language papers Times of Malta (founded in 1935) and 
Sunday Times of Malta (founded in 1929) published by that same 
press, had. Before 'II-Berqa', the Progress Press had another much 
more partizan paper, Progress (1921-1932), which supported the 
social imperialist Constitutional Party led by Count Sir Gerald 
Strickland, who had imported all the Progress Press machinery just 
after the first World War. This Press, now owned by Strickland's 
daughter Mabel, is arguably still the best equipped press and the 
only one to use the offset method for its newspapers. 

The newspaper situation in Malta today is as follows: 

DAILIES 

3 in Maltese 

L-Orizzont 
( 1 962-) 

In-Nazzjon 
(1970-) 

II-Hajja 
( I 970-) 

21 

Editor 
Estimated 
Circulation 

C. Micallef 
(GWU-MLP - Union 
staunchly pro-Mintoff 
opposition) 

Press; very 
and anti-

10,000 

M. Schiavone 7,000 
(P.N. Christian Democrat - National 
Press, anti-Socialist) 

C. Buttigieg 3,000 
(Catholic Church - II-Hajja Press, 
formerly Empire Press; moderately 
anti-Socialist 



2 in English 

Times of 
Malta 
( 1935-) 

Malta News 
( 1964-) 

WEEKLIES 
3 in Maltese 

It-Torca 
(1944-) 

II-Mument 
(1972-) 

C. Grech Orr 
(Progress Press, moderately anti­
Socialist, pro-British) 

J. Vella 
(GWU-MLP, Union Press, pro­
Mintoff) 

A. Farrugia 
(GWU-MLP - Union Press, pro­
MLP) 
Dr. M. Refalo, M.P. 
(P.N. - Christian Democrat, Na­
tional Press; radical) 

10,000 

2,500 

14,000 

12,000 

Lehen P. Saliba 10,000 
Is-Sewwa (Church - II-Hajja Press; ultra-con-
(1928-) servative) 

This paper still relies considerably on subscriptions and is partly dis-
tributed by post, as used to be the custom earlier. 

3 in English 

Sunday Times 
of Malta 
( 1929-) 

The Democrat 
( 1974-) 

The Bulletin 
(1944-) 

A. Montanaro 16,000 
(same as Times of Malta) . 

M. Falzon, M.P. 4,000 
(P.N. - National Press, vigorously 
anti-Socialist) 

* L. Micallef 1,000 
(Lux Press, independent, liberal) 

.~ This is the only editor-proprietor that's left whose Printing Press belongs 
to the Micallef family. 

2.2 



The acute polarisation that exists in Maltese politics - and 
which seriously affects social relations - can be gauged from these 
estimates of circulation. An interesting experiment - the 'intel­
lectual' monthly paper 'ILLUM', started over two years ago - sold 
around 5,000 copies or less and is on the point of closing down. 

One may suppose that the rigid and largely induced polarisa­
tion that exists in Malta today is a recent phenomenon. Alas, this 
is not so. In 1927 Gladys Peto visited Malta and later wrote a book 
on Malta and Cyprus. She was staggered by the strength of feelirie, 
that existed over politics in Malta then, in the year when Strickland 
became Prime Minister. Perhaps because, as she observed, Malta 
was a sort of waiting-room for emergencies. The other version of 
Malta was that of a paradise on earth! Blissful enough for the non­
chalant tourist or for the visitor who does not stay long enough. 

As I have already indicated, the national daily press began 
in the 1880s as a direct effect of pro-British and anti-British cur­
rents. From the very start, that is, we had journalism whose main 
aim was propagandistic and partizan. We have never grown out 
of this: quite the contrary. We cannot be any worse than we are 
now: parochial, internecine, lost. 

In 1975 a journalism course was started at the local University 
(which is now hanging by a thread - not the course, I mean the 
entire University). 

However the whole field of mass communications has now 
become so polluted that the attempt to be fair and objective will 
immediately be interpreted as a sign of weakness. The setting up 
of a Press Council, for example, in such conditions, is unthinkable -
because it just could not function. The local branch of the Institute 
of Journalists, whose ethical codes are laid down in their 'Grey 
Book', is quite impotent. 

Maltese journalism grew in an unnatural political climate and 
was more seriously conditioned by colonialism than is generally 
understood. Conditions were not so bad in the post war/,decolo-

23 



nisation' period; but for over a century the British governors were 
often prepared to tolerate (if not on occasion to encourage) and 
certainly to provoke, by their methods, a licentious scurrility and 
personalised recriminations in the local press - for a long time 
the chief carrier of public opinion. Classic as a case of organised 
deception was the paper called Malta Maltija (Maltese Malta) 
which for a time was secretly financed out of police funds to 
counter nationalist agitation! 

Some governors were worse than others. But, mainly through 
indirect means, and with the support of locals, they tended to 
further, in Malta as elsewhere, a 'divide et impera' policy. In the 
consequent polarisation between' government' and' opposition', 
collaborators came to be seen as traitors, patriots as agitators. 
Such attitudes led to a confused state of being from which the 
journalistic profession may not have at all recovered. 

Nor is the Maltese journalistic tradition as solid as it may 
seem. This is the inevitable consequence of the havoc caused by 
successive waves and patterns of assimilation. In the last two cen­
turies this little Island changed drastically from being exclusively 
Italianate in education to being predominantly anglicised in out­
look: it is now becoming more and more Maltese. As people are 
not made of clay, such transfusions of different life-styles resulted 
in an uneasy metamorphosis; there could be no plastic adjustments. 

In journalism, the goodwill, expertise, readerships and indeed 
philosophy of the Italian language Maltese newspapers, such as 
the Mizzian Malta, were lost rather abruptly. For example, by the 
time the Malta had (since its foundation in 1883) recruited a 
defined following and established itself as a leading paper, the 
audience that had once clamoured for it and for several decides 
sustained it was absorbed into a changing culture and gradually 
evaporated. In time, such papers were succeeded mainly - and 
ironically - by the Progress Press. But these 'new' publications 

24 



were, inevitably, the different product of a contrasting breed. 
The continuity had to some extent been lost. Today one can see 
that the leading English language newspapers in Malta may well 
persist partly because English is a world language, partly because 
few would want to see Malta isolated any more than she is already, 
and partly due to their intrinsic merits. But at the same time it is 
increasingly clear that in future it will be the Maltese language 
papers that will command the local readership market, and they 
probably already do so betwen them, (as Maltese newspapers still 
do not have their circulations audited it is impossible to be sure 
on this point). 

The role of the Maltese language paper is increasingly impor­
tant. Unfortunately, the daily paper in the vernacular is a compa­
ratively recent development. In the post-war period, the Union 
Press, which has made a great impact in this field, had to start 
from scratch. The Empire Press was always religiously oriented and 
ecclesiastically supervised: in so far as using Maltese (to reach the 
faithful) was concerned, it was the heir of an old practice. The 
National Press is only a very recent creation; it began functioning 
in 1970. Thus the daily 'Maltese' newspaper, although it responds 
to a strong and probably growing demand, does not yet have that 
standing which may be required of it by the more 'educated' sec­
tions of the population. While on one side we have the established 
papers, we do not yet have 'Maltese' counterparts on the other 
side that are, in certain respects, comparable. Moreover, it 
appears that 'English' papers (old and new) use noticeably different 
criteria from 'Maltese' papers (possibly with the exception of 11-
Mument since the beginning of this year). A careful reading of 
even L-Orizzont and her sister paper in English, for instance, should 
reveal this dichotomy well enough. This was true of, say, the now 
defunct Maltese Observer and Lehen is-Sewwa. I suppose that the 
same 'two weights and two measures' mentality would influence a 
Nationalist Party publication in English (although The Democrat is 
not conspicuous for this). Why should this be so? All these news­
papers were or are primarily intended for Maltese consumption. 

25 



Are there two nations in Malta, one the "Maltese-reading" and the 
other the "English Reading" public? Are the English readers the 
more sophisticated or discerning category? Are they babus? Or 
do they genuinely resent what they find written in Maltese? Is it 
simply a newspaper preference, or habit? So far no field research 
has been conducted to try and answer such questions. 

There once used to be a 'Maltese only' public contempora­
neously with an 'Italian' readership of more refined tastes, and 
there was subsequently an 'English' and Italian' market and con­
sequently a bi-lingual and trilingual audience. In this chaotic 
triangle it seems that the Maltese language users were often worst 
off in calibre, perhaps because they were the last to flourish and 
the synthesis is yet to come. Even today the 'Maltese' paper, in 
different ways will use a language (lingwacc would be a better 
word) and style which 'English' papers would more or less seek to 
avoid or altogether refrain from as a matter of course. 

It would be sad, if the native idiom were associated in some 
minds with the street tout and guttersnipe simply because it is still 
often grossly abused in certain newspapers, or viceversa. Many 
advertisers will scorn a 'Maltese' newspaper because they are 
prone to see in it a second-class scandal sheet, a cheap sensational 
instrument. It is precisely because Maltese was a language of the 
kitchen or, as some said, 'of the slums', that it now needs to be 
used carefully and with at least as much respect as its users usually 
reserve for English or other languages. ** 

If language is closely related to thought mechanisms, journa­
lists are bound to demonstrate a more consciously responsible, less 
emotional adeperation of the national tongue through a greater 
precision and respect in the use of it in their widely read press 
media. I am not by implication eulogising the 'English' press or 

*'" There was no standard ortography of Maltese before 1931. Maltese 
and English were proclaimed to be the two official languages of Malta 

in 1934. 

26 



exempting it from fault. I am only saying that while newspapers 
will see things differently, and interpret events according to their 
own viewpoints, there should be an upgrading in press standards, 
perhaps especially in the leading Maltese language papers. There 
should be some agreed code of ethical behaviour among them. 

Previously it used to be the vernacular press that tended to 
be or to be regarded by some as the more scurrilous and of low 
tastes (excluding most religious publications and some other not­
able exceptions). The readership for which such media mostly 
catered has been undergoing a steady change in que'ity. News­
paper standards must be improved accordingly. This can be donE" 
partly through a professional training for journalists. 

A trained staff reporter, who can put in a good, properly 
written story that does not need to be drastically changed or re­
written before it is handed on the linotypist, would greatly ease 
the editor's responsibility. Time-wasting activities would be re­
duced and could be supplanted by more policy-making, long-term 
planning and personal attention to correspondents. 

An enthusiastic reporter may easily become discouraged and 
demoralised in proportion to his intelligence and ability. The 
structures of decision-making within newspaper establishments are 
of vital importance. Unless the attempt at making journalism 
balanced, investigative and effective has the beneplacito of those 
at the top in the establishment (whether they be, as of old, editor­
proprietors, or managers) the best reports will not be printed. 
Indeed, a professional touch may well serve only to damn the pro­
mising, enterprising journalist in the eyes of recalcitrant superiors 
and jealous colleagues. 

Such professional training is of course no less important for 
radio and television. Alas, it is as lacking as it is needed. Any 
impartial observer of the Malta scene will readily come to the con­
clusion that the whole information network is a shambles. The 
Department of Information, a highly centralized and bureaucratic 
office, was quite unable for instance to provide any information on 

27 



the number of TV and radio sets in Malta in recent years or at 
present. In recent months some more top men have left the local 
TV station. Others had done so before them, especially after the 
government's arbitrary take-over of MTV and the Rediffusion 
stations in 1974. Others were arbitrarily sacked - including the 
well-known TV news editor and interviewer Harold Scorey. 

Scorey contested his dismissal in Court, telling his friends that 
he would 'die fighting'. And so he did, soon afterwards: but very 
few of his former colleagues dared attend his funeral. Since then 
there has been a government party slant to almost everything on 
local affairs and often enough this is so crude as to be unbearable. 
Many Maltese people now only watch Italian television and only 
turn on the local set occasionally for a film programme or a political 
broadcast or debate. The Malta Independence Constitution (1964) 
had set up a well-guarded Malta Broadcasting Authority to super­
vise impartiality in broadcasting, but the number of opposition 
cases in Court in such infringements is enough to show how effec­
tive this institution now is. 

Most intellectuals are rarely if ever called to participate in 
TV programmes as they used to do before the government take­
over of these all-important mass media. 

The indoor Rediffusion set first came to Malta in the 1930s 
mainly to counter-act Fascist propaganda from Italy on the wire­
less. Italian television began to reach Malta in the 1950s - by 
which time although most Maltese could not understand Italian -
these had now learned English - Italian shows and spectacles, 
even songs, became popular. By the time Malta Television was 
started in the '60s, a middle class Maltese of average could enjoy 
the service of three TV channels: two Italian ones and the new 
local MTV station. 

Although it proved impossible for me to get the exact figures 
for television and radio sets in Malta, I understand that from 3/4 
to 7/8 of Maltese families today have a TV set. Less and less, it 
seems, have the pro-government cable radio, but the number of 

28 



wireless set is very large. The global figure for imported television 
sets is about 80 to 94 per cent of all households, whereas that for 
hired Cable Radio sets is between 60,000 and 70,000. Malta is as 
far as I know the only country in Europe where colour television is 
being kept back. On the small screen, everything is still black and 
white. 

Finally a word on the cinemas. The number of cinemas in Malta 
and Gozo decreased from 40 in 1969 to 37 in 1976, but seating 
accomodation has remained static at around 30,000. (Annual 
Abstract of Statistics (1976, no. 30, p. 56). The most noteworthy 
development in this field has been the showing of sex films in great 
quantity and with unprecedented license. In a traditionally Catho­
lic country where until the early sixties a female tourist would be 
arrested for swimming in a bikini, the market was suddenly flooded 
with many of the cheapest and most sordid films available. 

Ironically the Italian language has made a comeback: in the 
cinemas - but unfortunately only in films where nobody listens to 
the words being spoken. The net effect of such base entertainment, 
coupled with the inundation of radio and television with Govern­
ment propaganda is, in my view, a lowering in standards and a 
tragic reshaping of values, especially among those levels of society 
who most needed to be uplifted and enlightened; but the effect 
is also one of frustration on the educated middle classes who could 
contribute much more than they are allowed or are willing to do 
under this state of affairs. 

Thus mass communications which could have been used wisely 
to revolutionize society by democratization in the immediate post­
independence era have fallen prey to sheer philistian, obscurantist 
and repressive devices. The future for all those who look for pro­
ficiency and standards, and who cherish the cause of truth, who 
believe in the consensual ethic, is bleak indeed. 

Apart from the wireless for news on foreign affairs - now 
that even the BBC programmes have ceased to be relayed on the 
local radio - there are only the non-government newspapers left 

29 



to indicate what's really going on. However there are many more 
who passively watch television than there are who read newspapers. 

One flicker of hope is that in a tiny island like Malta, 92 square 
miles in all, an effective, often vicious, form of mass communication 
is the spoken word. Rumours have a nasty habit of becoming 
reality in due course too. The relative ease with which face-to-face 
communications in such a small state can take place may tend to 
confirm the findings of researchers who concluded that the in­
fluence which mass communications are said to exert on people is 
highly exaggerated. Much depends, however, on the two factors 
involved, i.e. the ways of transmitting information and the gullibi­
lity or scepticism of people. 

The time had come to move out of blind faith in religious 
dogmas, out of the servile colonial disposition in a fortress, where 
the least criticism of government would be construed as sedition; 
but the path of progress has evidently been blocked by a sinister 
local version of the old strategems, habits and attitudes from 
which it was ever so necessary for the Maltese to liberate them­
selves after independence. 

30 




